Fietsend op kraamvisite - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Vera, Joris, Margriet & Tom Kok - WaarBenJij.nu Fietsend op kraamvisite - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Vera, Joris, Margriet & Tom Kok - WaarBenJij.nu

Fietsend op kraamvisite

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Vera, Joris, Margriet & Tom

14 Juni 2008 | Zambia, Kafue

Fietsen rond huis

Twee maanden geleden werd er ‘s nachts door de nachtwaker Hamunene op het raam geklopt. Hamunene’s kennis van de engelse taal is redelijk beperkt en hij vroeg of hij even bij zijn vrouw mocht kijken want die was toch wel ziek. Ook Hamunene heeft een mobiele telefoon dus zulk nieuws bereikt mensen hier gauw. Hamunene woont een kilometertje hier vandaan aan de overkant van de grote weg. En dus ging Hamunene midden in de nacht op zijn fiets kijken hoe het met z’n vrouw ging. Toen hij een half uurtje later terugkwam, vroeg hij om transport voor zijn vrouw naar het ziekenhuis. Nu we niet meer in de dorpse Kaoma omgeving wonen en Margriet geen ziekenhuisarts meer is, rekenden we eigenlijk niet meer op zulke transport verzoeken, maar goed. In elk geval werd Margriet niet bruut gewekt door de koebel die in Kaoma voor dat doeleind aan het hek hing! Margriet haar bed uit en eens even vragen wat er dan met zijn vrouw aan de hand was. Al vragenstellend (van verschillende invalshoeken om temidden van het gebrekkige engels dan toch iets boven water te krijgen) bleek dat zijn vrouw hoogzwanger was en op het punt van bevallen stond. Dus achterbank van de auto opgeklapt, plastic zeil op de bodem, handschoenen en water in de auto en Margriet met Hamunene naar zijn huis. Vervolgens in het holst van de nacht naar het ziekenhuis in Kafue, zo’n 9 kilometer hier vandaan. Tom toch wel blij toen Margriet een uur later weer thuis was en de patient had overgedragen aan het ziekenhuis. En zo gingen we dan een paar weken geleden op de fiets op kraambezoek bij ...... baby Maggy! Een heerlijk eindje fietsen hier vandaan voor de kids en weer een nieuwe blik op onze woonomgeving. Omdat ons leven zich veelal hier of in Lusaka afspeelt, kom je niet zo gauw in je directe omgeving op de fiets of te voet en vergeet je soms hoe mooi het hier gewoon ook nog eens is!

• 16 Juni 2008 - 08:45

Mirna:

ze lijkt op je! de baby zal het in elk geval niet koud krijgen. Kennen daar wel kraambezoek? Ik ben benieuwd wat jullie hebben meegenomen als cadeautje, je immers niet voor niets vernoemd! groetjes, Mirna

• 24 Juni 2008 - 19:51

Claudia:

Wat een plezier om af en toe jullie belevenissen te mogen lezen en de stralende foto's te bekijken!