Gezondheidszorg van de andere kant gezien - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Vera, Joris, Margriet & Tom Kok - WaarBenJij.nu Gezondheidszorg van de andere kant gezien - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Vera, Joris, Margriet & Tom Kok - WaarBenJij.nu

Gezondheidszorg van de andere kant gezien

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Vera, Joris, Margriet & Tom

08 Juni 2009 | Zambia, Kafue

Een jaar of 3 geleden ben ik in Cornwall eens flink hard op mijn achterste gevallen toen ik op mijn hollandse klompen op een houten vlonder uitgleed. Weekje ellende en over was het. Maar het lijkt toch het begin geweest van een gevoelig ruggetje want vorig jaar volgde er, na een tijdje raar te hebben gezeten, een periode van flinke rugpijn. Mee naar de Chiropracter en de tijd heelde het. Maar eerder dit jaar kwam het ineens veel heftiger terug. Onschuldig zitje op de bank, werkend met de laptop op schoot. Een gang naar de chiropracter maar uiteindelijk zat er geen vooruitgang meer in terwijl er toch een hoop ellende overbleef. Lopen, autorijden laat staan vliegen – het was ineens haast taboe. Tja, en dan zit je ineens toch in een land met slechte voorzieningen. Uiteindelijk een bezoek aan een Engelse orthopeed die hier in een nieuw ziekenhuis, het Beit Cure ziekenhuis, praktiseert. Dat ziekenhuis is voornamelijk bedoeld voor operaties op neurologisch en orthopedisch gebied voor de armere Zambianen. Maar ze proberen fondsen te werven door aan de rijkeren in dit land diensten te verlenen. Tja, ik had me voor het ziekenhuis in Kaoma wel bezig gehouden met zogenaamde covered walkways. Dat is een gebruikelijk principe hier om de verschillende losstaande afdelingen van een ziekenhuis met elkaar te verbinden door een overdekt voetpad. Handig in de regentijd die hier toch 5-6 maanden duurt. Maar nu lag ik ineens op een ziekenhuisbed en zag de onderkant van zo’n covered walkway....... in een operatie schort van de mannenafdeling naar de OK. De kleine ingreep, waarbij ze middels een injectie nabij je ruggewerf een soort van zenuwontspannend goedje inspannen zou onder algehele versuffing gebeuren maar ik denk dat ze m’n gewicht verkeerd hadden ingeschat of zo want ik werd (voor m’n gevoel) uren later wakker en kon me van het geheel weinig herinneren. De orthopeed had gezegd dat hij deze ingreep alleen wilde verrichten als ik zo spoedig mogelijk een MRI zou laten maken om een goed beeld te krijgen bij de oorzaak van de rugproblemen. Waarom dat niet eerst was gebeurd? Er is geen MRI in Zambia...... Hoe dan ook, na zijn ingreep liep ik na enkele dagen tenminste weer recht. En een 2-tal weken later (gevuld met allerlei regelwerk met de kliniek en verzekering) vlogen Margriet en ik naar Johannesburg waar wel een MRI is. Enfin, lang verhaal kort te maken, ik had een zeer flinke hernia vanuit een tussenwervelschijf die een groot gedeelte van mijn rugzenuw afdrukte. Maar ik heb toch, na raadplegen van een bevriende radioloog en orthopeed, maar besloten het geheel conservatief te behandelen. Margriet had ook al uitgezocht dat uit onderzoek is gebleken dat mensen met een dergelijke hernia zonder operatie of met operatie een jaar later op hetzelfde punt staan. Het enige is dat een operatie snellere pijnverlichting brengt. Maar na het plaatje te hebben gezien, realiseerde ik me als leek dat de plek waar ze moeten opereren toch wel erg naar achter m’n centrale zenuw zit. Alles met elkaar een goede aansporing om het nog een tijd aan te kijken – veel te oefenen en af en toe de fysiotherapeut bezoeken. Dus voila, de andere kant van de gezondheidszorg in Zambia. De overdekte wandelpaden van de andere kant.
Maar helaas is het voor de gemiddelde Zambiaan op het platteland nog veel slechter gesteld (zie foto)
Over ziekenzorg gesproken: het nieuwe ziekenhuis in Kaoma waarvan we de bouw destijds hebben aangejaagd is bijna klaar. Ook daar wordt nu hard gewerkt aan de covered walkways...... zie http://www.flickr.com/search/?w=38871304%40N04&q=hospital&m=text

  • 09 Juni 2009 - 12:17

    Mirna:

    Ziet er mooi uit in Kaoma, misschien kun je daar revalideren?

  • 09 Juni 2009 - 17:01

    Josephine:

    heel verstandig, lijkt me, Tom. opereren kan altijd nog. maar toch. sterkte gewenst. ik weet dat een dergelijke pijn je het plezier in heel veel dingen ontneemt. ik heb het kunnen oplossen met een paar maand echt plat liggen, maar het zal een gevoelige plek blijven. hoop dat verder alles naar wens verloopt en dat jullie daar met je kids toch een gelukkige tijd hebben en je avontuurlijke levensstijl kunt voortzetten. liefs josephine

  • 02 September 2009 - 15:03

    Claudia:

    Hee Tom, ik hoop dat je je nu, twee maanden na je bericht (shame on me!) inmiddels wat beter voelt. Zal ik een liedje voor je zingen om je vanaf hier in te stralen? (;-). Enne, beter laat dan nooit: nog gefeliciteerd met Vera!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera, Joris, Margriet & Tom

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 57729

Voorgaande reizen:

11 November 2000 - 25 Januari 2004

Kaoma 2000-2003

30 November 2010 - 30 November -0001

Meanwhile, back in the UK.....

Landen bezocht: